Friday 16 May 2014

Quilt fabric (!) Skirt with pocket finished!

Vandaag heb ik deze rok afgemaakt. Het is gemaakt van een gratis patroon van Anna Maria Horner en Rachel van Stitched in Color organiseerde een sew-along. Ze 'knipte' de uitleg in stukjes zodat het makkelijk was te maken.

Finished this skirt using this  free pattern from Anna Maria Horner and this sew-along organised by Rachel from Stitched in Color . Rachel cut up the explanation in several steps so it looked much easier to make, which it was!



 Dit is de stof, quiltstof!, die ik gebruik van de Sampler in Haarlem. Het voelt een beetje als een retro-look vind ik en de stof voelt lekker zacht. Als voering gebruik ik een zachte muslin lap, die al oud is.

I used Quiltfabric from the quiltshop de Sampler in Haarlem. The fabric gives a bit of a retro feel to the skirt. Th linig is made of an old muslin fabric, very soft.



Allereerst de zelfkanten eraf met het kartelmes om rafeltjes te voorkomen.

I started with cutting of the selvedges and used this knife with a pinking blade to prevent unraveling of the fabric.
 
Ik heb de binnenkant en buitenkant niet helemaal precies op elkaar gelegd. Ik deed dit express. Mijn binnenkant is namelijk zo licht van kleur dat ik bang was dat hij zo op zou vallen tegen een rood of zwart t-shirt.

I didn't aline the in- and outside of the skirt excatly because you might see the light fabric coming out of the top of my skirt when I'm wearing it.


Hier is hij bijna klaar. De zoom moet er nog in en de elastiek einden moeten nog netjes weggewerkt..
Makkelijk om te maken. Het elastiek inrijgen duurt wel even, maar dat was een mooi klusje op het balkon, in de zon :)

Here it is almost done except for the seam and sewing the elastic ends together.

Hij kan ook met een t-shirt erover zoals hier:

Here I wear it with my t-shirt over the skirt.
Voordat ik verder ging heb ik nog een zak gemaakt. Gewoon een zak van een andere rok die ik aanhad nagetekend. Lekker makkelijk voor je sleutels of telefoon ;)

Before I finished it I suddenly thought of a pocket. I drawed a pocket from the skirt I was wearing. I like a pocket for keys or telephone.


De zak gespeld op dubbele stof en  uitgesneden 

I pinned the pocket pattern on the double fabric en cut it out.

De eerste zakhelft is aan het voorpand vastgestikt.

First pocket halve stitched to the front part of the skirt.

De twee zakhelften zijn aan het voor- en achterpand gestikt.

 Both pocket halves are attached to the skirt front and back part.



 De 2 zakdelen op elkaar genaaid en met de zig-zag steek afgewerkt.

The two halves of the pocket stitched together and finished with a

 De zak bijna onzichtbaar.

The almost invisible pocket.




De lengte van mijn rok heb ik het liefst op of net onder mijn knie ( ik ben niet zo jong meer als Rachel is;))

I like the lenght of the skirt just under or on my knee (I'm not as young as Rachel is anymore;)) 

Rachel bedankt voor de hulp bij het maken van deze rok. Als je het naar het patroon gaat van Anna Maria Horner (het heet Flirting the issue skirt pattern) dan lees je ook een aardig verhaaltje over waarom ze dit patroon maakte.

Thank you so much Rachel from stitched in color for helping me start making this skirt! And again you can find the free pattern at Anna Maria Horner's page here: Flirting the issue skirt pattern . She also wrote a nice story about how she came to make this pattern.

Hope to see a lot of skirts this weekend on Rachel's blog,
Have a good weekend,


Goed weekend allemaal,

Annemieke

9 comments:

Nifty Quilts said...

How very clever of you! Enjoy wearing this beautiful skirt.

Ineke said...

Het is een prachtige rok geworden!

Liefs, Ineke

Lucy said...

Wat een leuke rok! En de stof is geweldig.

Francis Gortmaker said...

Mooie stof en de rok valt zo prima. Misschien moet ik toch ook eens aan de rok.......

Linda F. said...

I love your skirt and especially the addition of the pocket! I made this skirt up today but have not sewed the hem in yet. When I do I will link up as well. If I make another, I will add a pocket (or two). Wonderful job!

Rachel at Stitched in Color said...

Thanks for sharing your skirt and your story! That way of adding a pocket worked so well. I like your fabric choice too!

ineke said...

Enig je rok, leuke stof. Vroeger veel gedaan misschien????? Fijne zondag ineke

Pauline said...

Wat een enige rok, daar ga je veel plezier van hebben!

Wilma said...

Oh, is dat je pine burr op de achtergrond?